onsdag 15. september 2010

Ny fest i 2021: 70 års jubiléet !

Russefrokost 17. mai 1951 hos Haaken. (Klikker du på bildet så ser du alle!)



Dette er bloggen for oss som var russ på gymnasiet ved Ris skole i 1951. Bildet over er fra frokosten hos Haaken 17. mai 1951 "den vakreste 17. mai på år og dag" i følge Aftenposten.

Skolen lå i Vestre Aker da vi begynte i 1946 og i Oslo da vi sluttet fem år senere. Vi var 53 som var russ i 1951 og pr 15.9.18 er vi 36 igjen, 3 av pikene er døde og 14 av guttene.

Vi har møtt hvert femte år frem til 60 års jubileet. Som oftest hos Kari, men fra og med 60-årsjubileet  har vi møtt på Vinderen seniorsenter. Senere har vi møttes oftere.

67-års-jubiléet 6.9.2018

Jubileet ble feiret på Vinderen seniorsenter torsdag 6. september fra klokken 18:00. 19 møtte:

Ea: Astrid, Knut, Inger, Kari, Kirsten J., Lanni Unni og Torunn.
Eb: Haaken og Thordis.
Ra: Truls og Ulrich. 
Rb: Berit, Bjørn, Helge, Kirsten R., NicobNiels og Siri.

Det ble servert en treretters middag. Bjørn ønsket velkommen og vannspannet ble sunget. Etter middagen gikk samtalene videre ved småbord hvor kaffen ble servert. Kaja og Helene dekket bordene, serverte og var med i oppryddingen etterpå. 23:30 stengte Bjørn senteret.


65-års-jubiléet 8.9.2016

Jubileet ble feiret på Vinderen seniorsenter torsdag 8. september fra klokken 18:00. 24 møtte:

Ea: Agnes, Astrid, Knut, Inger, Kari, Kirsten, Lanni og Torunn.
Eb: Gerd,  Haaken og Thordis.
Ra: Per, Peter, Petter, Truls og Ulrich. 
Rb: Berit, Bjørn, Helge, NicobNiels, Ragnhild, Siri og Tor.


Det ble servert en treretters middag levert av cateringfirmaet Kikki og Hillary. Bjørn ønsket velkommen, vannspannet ble sunget og Nicob takket for maten. Etter middagen gikk samtalene videre ved småbord hvor kaffen ble servert. Kaja og Helene dekket bordene, serverte og var med i oppryddingen etterpå. 00:30 stengte Bjørn senteret.

Ris skolen er pusset opp i løpet av de siste to årene. Det er bygget en ny blokk, og skolen har fått en flott idrettsplass. Skolen åpnet etter oppussingen i august 2016 til et nytt skoleår. Skolen er fortsatt (bare) en ungdomsskole.

63-års-jubiléet 3.9.2014 


 
27 av 37 kom (fordelt klassevis):
Ea: Agnes, Astrid, Knut, Inger, Kari, Kirsten, Lanni og Torunn.
Eb: Elfi, Gerd,  Haaken og Thordis.
Ra: Carl Arne, Per, Peter, Petter, Truls og Ulrich. 
Rb: Berit, Bjørn, Helge, NicobNiels, Ragnhild, Siri, Tor og Unni.

Også denne gang ble festen holdt på Vinderen seniorsenter. Bjørn ønsket velkommen til langbordet og Helge takket for maten. Siri hadde laget avocadosuppen, hamburgerryggen, den kokte ørretten og salatene, Unni gravlaksen og Kari Sara Bernard-kakene. Det falt i smak. Kaja og venninnen sto for en profesjonell servering. Vi åpnet med et glass prosecco og fortsatte med både røde og hvite viner. Og kaffen tok vi ved småbordene, og Siri hadde tatt med avecen. Stemningen var høy og mellom 11 og halv tolv tonet det ut. Berit sto for ryddingen.

60-års-jubileet 8.9.2011 

Jubiléet ble feiret på Vinderen seniorsenter torsdag fra klokken 18:00. Av 40 mulige skulle 34 ha kommet, men tre meldte avbud i siste liten så vi ble 31 glade jubilanter. Bjørn ønsket velkommen til bords, Ulrich holdt festtalen, Lanni grep ordet spontant, og Nicob takket for maten. Bildet viser festbordet med Siri ved enden i det fjerne.

Maten falt i smak, og etter middagen flyttet vi over i stuen med kaffe og Karis Sarah Bernard. Klokken 24 var festen over. Det er tydelig at vi er blitt eldre: det var mange flasker vin igjen og konjakken var nesten urørt.

Seniorsenteret viste seg å være akkurat passe stor.
Flere tok til ordet for at vi må møtes igjen før 5 år er gått.



Andre feiringer

I Italia 2008

Irmelins  Frassanelle er et deilig sted med stor golfbane. Dit inviterte hun og hennes mann Alberto oss fra lørdag 26. til mandag 28. april. Bildet viser utsikten over litt av banen. Nicob sitter med et glass hvitvin til høyre i bildet. Frassanelle ligger i Nord-Italia, ikke langt fra Venezia og 20 km fra Padua. 12 av oss deltok:

Fra Irmelins gamle klasse Rb stilte nesten alle: Berit, Bjørn, Helge, Nicob, Niels, Oddvar, Truls A. og Siri.
Fra Ra kom Peter, Truls B. og Ulrich.
Fra Eb kom Gerd.
Truls A. stilte med Unni, Truls B. med Marianne og Siri med Peter.

I Tromsø 2013

Helge laget et meget vellykket opplegg for en samling fra 14 til 17. juni14 av oss deltok. De er gitt nedenfor fordelt klassevis. I parentes er gitt antallet som var med og antallet i hver klasse som fortsatt lever:

Ea: Astrid, Knut, Torunn (3 av 12; 25 %)
Eb: Elfi, Gerd, Irmelin, Thordis (4 av 7; 57 %)
Ra: Arne, Truls (2 av 8; 25 %)
Rb: Berit,  Helge, Nicob, Niels, Siri (5 av 9; 56 %)

Arne stilte med Erik Ask (som kunne ha vært russ i 1951), Elfi med Ivar, Helge med Else-Marie, Irmelin med Alberto, Niels med Randi, Siri med Peter og Truls med Marianne. Dermed var de  14 + 7 = 21. Alle er med på bildet (klikk på det).


Dagsprogrammet var
14.6: Ankomst til Tromsø og innsjekking på  Rica Grand Hotell TromsøOm kvelden velkomstparty  på hotellet.


15.6. Om formiddagen besøk i Arktisk-alpin botanisk hage og PolarmuséetCa 17:30 dro de med leid buss en times tur gjennom vakker natur mellom fjord og fjell til Sommarøy. Sommarøy ligger helt ut mot havet på sørvest-spissen av Kvaløya utenfor Tromsø (omtrent der det røde merket, vest for Tromsø, står på kartet). Her hadde de festmiddag på Rica hotell med retur til hotellet i Tromsø ved 23-tiden. 


16.6. De som ønsket fortsatte med rutebuss til Skjervøy klokken 16 etter å ha tilbrakt formiddagen på egenhånd i Tromsø. Ferge over Ullsfjorden og Lyngenfjorden. På Skjervøy gikk de ombord  på sydgående hurtigrute, spiste middag på hurtigruten, og var tilbake i Tromsø klokken 23:30. De som hadde reservert plass fortsatte videre sørover med hurtigruten. Den prikkete linjen på kartet viser sjøveien båten går.

17.6. Retur hjem.


Bjørn